Spacerując po mieście praktycznie na każdym budynku można zobaczyć wielkie billboardy zachęcające do zakupu mebli, świecące i niemalże krzyczące kolorowe neony, skłaniające nas do tego, że to właśnie tutaj jest najlepsza kawa w mieście czy wyraziste kasetony zapraszające do skorzystania z usługi fryzjerskiej. Widzi je praktycznie każdy pieszy, rowerzysta i kierowca, bo taki jest właśnie cel reklam zewnętrznych. Jak one na nas wpływają?

Reklama zewnętrzna pełni funkcję komunikacji masowej. Skierowana jest zwłaszcza do osób, które większość swojego dnia spędzają w ruchu. Może być uzupełnieniem i wzmocnieniem reklam emitowanych w mediach, przypominając o produkcie, który już wcześniej widzieliśmy lub o nim słyszeliśmy. Może też działać zupełnie samodzielnie – dobrym przykładem jest szyld umieszczony nad wejściem do sklepu. Nośniki reklamy zewnętrznej promują też niekiedy produkty, które w przekazach medialnych nie mogą być promowane – mowa tu np. o papierosach czy wysokoprocentowych alkoholach. Reklama zewnętrzna ma jednak pewne ograniczenie. Aby była skuteczna, musi prowadzić do szybkiego zidentyfikowania produktu. Marketingowy przekaz powinien być przede wszystkim chwytliwy, dlatego często zawiera w sobie tzw. teaser, czyli wabik, który dąży do zaintrygowania potencjalnego klienta.

Powszechność nośników reklamy zewnętrznej

Podstawową zaletą tej formy promocji jest jej powszechność. Przechodnie widzący kilka razy ten sam podświetlony baner, utrwalają go sobie w pamięci. Celem takiej formy reklamy nie jest wcale przekazanie jak największej ilości informacji, jak to bywa w jej odpowiednikach telewizyjnych czy radiowych, lecz właśnie chwytliwość. Przekaz powinien być skonstruowany w ten sposób, aby można go było odebrać w pośpiechu, dosłownie w ciągu kilku sekund. Umieszczenie reklamy w miejscu o wzmożonym ruchu potęguje jej oddziaływanie, ponieważ dociera wtedy do szerokiej grupy osób, w każdym wieku i płci.

Staranne dopracowanie

Reklamy zewnętrzne nie powstają w przypadkowy sposób. Firmy produkujące billboardy, neony czy szyldy opierają się na swoich dotychczasowych obserwacjach i na tym, w jaki sposób nośniki te są odbierane przez odbiorców. Na tej podstawie czerpią wiedzę o tym, jakie cechy powinna posiadać reklama outdoorowa, by wpłynąć na większą liczbę ludzi. Niezwykle istotny jest w tym przypadku umiejętny dobór barw. Kolorystyka dopasowywana jest do miejsca umieszczenia reklamy, w ten sposób, by kontrastowała z otoczeniem – przykładem może być tutaj montowanie jaskrawożółtych liter przestrzennych 3D na tle czarnego budynku. W ten sposób przykują one uwagę każdego, kto będzie tamtędy przechodzić.

Czcionka ma także duże znaczenie. Musi mieć odpowiednie rozmiary: za mała sprawi, że reklama będzie nieczytelna, zbyt duża z kolei zaburzy panujący na niej ład. Trzeba więc kierować się zasadą złotego środka, czyli dopasować jej wielkość do gabarytów baneru, by była łatwa w odczytaniu i zapadała na długo w pamięci.

Szokujące, błyszczące i w 3D

Szokujące, błyszczące i w 3D

To, co szokuje lub w jakiś sposób jest odmienne, przyciąga uwagę. Tę zasadę wykorzystują również reklamy zewnętrzne, które zawierają coraz to bardziej wymyślne rozwiązania, by skupić na sobie wzrok pieszych czy kierowców. Ostatnio powszechna stała się technika trójwymiarowa. Naszą uwagę przyciąga zatem wystający element reklamy poza ramy tradycyjnego billboardu. Jest to coś nietypowego, rzadko spotykanego, dlatego niemalże od razu oddziałuje na otoczenie. Jaskrawe neony także przyciągają wzrok. Ich ostre kolory, wyróżniające się na tle szarego budynku bądź ruchliwej ulicy, po prostu nie mogą pozostać niezauważone.

Reklama zewnętrzna, tuż obok tej internetowej, to niewątpliwie jedna z najlepszych form komunikacji masowej. Dociera do ogromnej liczby ludzi, którzy wielokrotnie mają do czynienia z takim samym przekazem. Rzucające się w oczy jaskrawe neony, ogromne banery czy podświetlane kasetony reklamowe towarzyszą nam życiu codziennym, ponieważ obecne są praktycznie na każdej ulicy. Ale aby taka reklama była skuteczna, trzeba mieć na nią dobry pomysł. Nawet najlepsza kreacja artystyczna nie zastąpi braku pomysłu. Zadbajmy więc o to, aby obok dobrego projektu graficznego, reklama była po prostu czytelna, niezbyt nachalna i przede wszystkim zrozumiała dla potencjalnego odbiorcy.

Autor: Fabryka Reklamy